Hoppas att denna historia nån gång tar slut....

En utdragen historia är ju försäljningen av en av våra bilar, en VW Vento -92. Alltså ingen lyxbil, Men sedan november 2007 så har jag kört den till och från jobbet. Det är 1år och 3månader eller ca 310 arbetsdagar. Sedan är det 4mil fram och tillbaka från jobbet och 4*310 = 1240. Sedan har vi använd bilen till vardags också tex. Till och från träning, handla osv. Totalt har vi kört MINST 1500 mil med bilen. Den har aldrig krånglat för oss....slit delar har bytts och service gjorts.
Tomgången på bilen var lite ojämn sista månaden. Jag pratade med min svärfar om det (han är bilmekaniker), Han förklarade att det är med största sannolikhet en Temp. Sensor som sitter på insprutningen som har pajat. Sensorn ska känna av hur varm motorn är och reglera tomgångs varvtalet efter det. Den kostar ca 150:-

Detta talade jag om för dom när köpte bilen. Det var sk. Nysvenskar som köpte bilen och deras svenska var väldigt dålig. Jag tror att jag pratat med 5st olika personer som fungerat som tolkar. Språket är ett stort problem...när man försöker förklara att en Temp. Sensor som sitter på insprutningen som har pajat. Sensorn ska känna av hur varm motorn är och reglera tomgångs varvtalet efter det. Det kostar ca 150:- Så focuserar dom på det som dom förstår och det är.....kostar ca 150:- . Ett annat exempel är...jag blir uppringd och tolken säger att bilen inte fungera, stort fel på motorn Men dom kan köra hem till oss för att "diskutera" hur vi ska göra. Vadå köra hit.... bilen fungerade ju inte....

Dom hade tagit bilen till en verkstad där som sagt att det var en insprutningspackning som var dålig och som behövde nog bytas...kostnad 600:- och att ventilerna i motorn behövs bytas...kostnad 3000:- (lite konstigt att ventilerna i motorn helt plötsligt skull behöva bytas?)

Dom ville först att lämnas tillbaka bilen, sedan ville dom att vi skulle betala för reperationerna. Först efter att jag pratat ytterligare en gång med svärfar och han informerat mig om att jag har absolut ingen skyldighet att göra nånting. När man handlar bil privat så är det köparens skyldighet att besiktiga/gå igenom bilen och när man väl köpt bilen så får man stå sitt kast så att säja.
Men snäll som man är så har man försökt att var behjälplig på alla sett och vis, men när dom börjar bli otrevliga i telefonen så surnade jag till och sa till dom enl. Svensk lag har jag ingen skyldighet att hjälpa er. Utan när ni köpt bilen så är den eran och ni får fixa ev. fel. Då blev tolken tyst och sen sa hon....OK...hejdå!
Jag fick en känsla av att dom försökte utnyttja mig.....se om jag skulle gå med på att betala för ev. reperationer.

Hoppas att denna lilla historia slutar här........Vi får väl se!!


Kommentarer
Postat av: Släggan

Men herregud...vilka ärke-puckon!! Jisses...man blir ju mörkrädd...

2009-02-14 @ 10:56:00
URL: http://sledgemeister.blogg.se/
Postat av: Robban

Jag är inte förvånad......

2009-02-14 @ 12:36:17
Postat av: Blomman

Dujag har haft samma problem när jag sålde min hoj.Jag förklarade att batteriet var dåligt och att han var tvungen att byta det. Och att man var tvungen att ladda det det varje dag. En dag ringde han och sa att motorn hade dött. Och han inte fick igång den. Då frågade jag har du ladday batteriet ? Nej. Så du ser den siste idioten är inte född än. Skit i dom du har sålt bilen i befittligt skick. That´s it.

2009-02-15 @ 11:39:56
URL: http://innebandyblomman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0